Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №19/2008

Внутришкольный контроль

Мы начинаем серию публикаций из учебно-методического пособия, изданного ОМЦ ВАО ДО г. Москвы.

Учебно-методическое пособие является сборником из серии «Внутришкольный контроль» и посвящен контролю уровня и качества обученности иностранному языку учащихся общеобразовательных учреждений. В настоящее время ЕГЭ является одной из форм итоговой аттестации. Поэтому данное пособие предлагает проведение контроля навыков чтения в формате ЕГЭ не только для выпускников школы, но и для учащихся 2-11 классов на базовом уровне, где английский язык изучается как первый иностранный язык.

Пособие предназначено для завучей и учителей иностранного языка общеобразовательных учреждений, которые могут использовать тесты в разной функции: контролирующей, диагностической, корригирующей, управленческой, обучающей, мотивационно-стимулирующей, оценочной, обобщающей, воспитательной или развивающей, и проводить различные виды контроля: предварительный, текущий, рубежный (периодический), итоговый.

Авторами-составителями заданий являются учителя-практики, работающие в школах разного типа в Восточном округе г. Москвы.

Пособие составлено в соответствии с требованиями Федерального компонента Государственного Стандарта общего образования, среднего (полного) общего образования (базовый и профильный уровень) и Примерным программам по иностранным языкам и Методическими письмами о преподавании иностранных языков в образовательных учреждениях г. Москвы.

Тесты для каждого класса представлены в трех вариантах в формате рабочего листа.

Количество заданий (5, 10 или 15) определяет критерии оценивания теста.

Оценка 2 3 4 5
Количество баллов        

Каждый вариант задания содержит рекомендованное время для выполнения теста. Для удобства каждый тест снабжен ключами.

Контроль уровня и качества обученности – один из важнейших элементов образовательного процесса.

Чтение – это самостоятельный вид речевой деятельности, который обеспечивает письменную форму общения. В качестве критериев оценки степени сформированности умения понимать иноязычный текст выделяется следующее: охват общего смысла прочитанного текста или его фрагмента, общее понимание всего текста, детализированное понимание как всего текста, так и отдельных его частей, что определено разными стратегиями чтения: аналитический, изучающий, просмотровый, поисковый, ознакомительный вид чтения. Все тесты являются тестами закрытого типа: клоуз-тесты. Они направлены на понимание основного содержания текста, понимание структурно-смысловых связей текста, полное и точное понимание информации в тексте. Тесты включают в себя задания на установление соответствия и задания с выбором правильного ответа из 3-4 предложенных (выбор ответа на вопрос по содержанию текста, выбор правильных/неправильных утверждений, выбор заголовка из серии предложенных). Предлагаются такие задания как: расположить предложенные предложения в логической последовательности, закончить предложение одним из предлагаемых вариантов, расположить данные вопросы так, чтобы они отражали содержание текста в логическом порядке и т.д.)

Методисты ОМЦ ВАО ДО г. Москвы
Жарова Р.Х., Дашкина З.С., Рудицер И.С.

ЧТЕНИЕ (II МОДЕЛЬ)

2-й класс

Вариант 1 (Время выполнения: 7–10 минут)

Прочитай текст и выполни задание.

Hello! My name is Ann. I am Russian. I live in Moscow. I am seven. I have a family. My family is big. I have a mother, a father, a grandmother, a grandfather, and a sister. Her name is Kate. She is five. She is good.

Верно (true) или неверно (false)?

1. Ann is Russian.
2. She lives in London.
3. Ann is six.
4. Her family is big.
5. She has no grandmother.
6. She has a grandfather.
7. She has a brother.
8. Her sister is Mary.
9. Kate is six.
10. Kate is good.

Key: true: 1, 4, 6, 10; false: 2, 3, 5, 7, 8, 9

Вариант 2 (Время выполнения: 7–10 минут)

Прочитай текст и выполни задание.

Friends

My name is Mary. I am from Russia. I am six. I am fine. I have a friend. She is from Russia, too. Her name is Olga. She is five. She is fine, too. But Peter is not fine. He is ten. He goes to school (ходит в школу). He has many lessons (у него много уроков).

В каждом пункте (1–5) обведи букву (a, b или c), соответствующую выбранному тобой варианту ответа. Заполни таблицу.

1.

a) Her name is Mary.
b) Her name is Peter.
c) Her name is Bob.

2.

a) Mary is from Great Britain.
b) Mary is from Africa.
c) Mary is from Russia.

3.

a) Mary is 5.
b) Mary is 10.
c) Olga is 5.

4.

a) Mary is fine.
b) Mary is not fine.
c) Olga is not fine, either.

5.

a) Peter is not fine.
b) Peter and Olga are not fine.
c) Peter is fine, too.

1 2 3 4 5

Key: 1. a; 2. c; 3. c; 4. a; 5. a

Вариант 3 (Время выполнения: 7–10 минут)

Прочитай текст и выполни задание.

My Friend

I have a friend. His name is Tom. He is from America. He is seven. He is fine. He likes to play football. He goes to school (ходит в школу). He is a good learner.

В каждом пункте (1–5) обведи букву (a, b или c), соответствующую выбранному тобой варианту ответа. Заполни таблицу.

1. My friend is…

a) Mike
b) Nick
c) Tom

2. He is…

a) 7
b) 6
c) 8

3. My friend is from…

a) Moscow
b) London
c) America

4. He likes…

a) to play with a ball
b) to play football
c) to play with his pet

5. He goes to…

a) school
b) the park
c) bed

1 2 3 4 5

Key: 1. с; 2. а; 3. с; 4. b; 5. a

3-й класс

Вариант 1 (Время выполнения: 5 минут)

Прочитай тексты (1–5) и заглавия к ним (a–f). Установи соответствия между текстами и заглавиями. При этом одно заглавие лишнее.

a. monkey
b. mouse
c. cat
d. elephant
e. tiger
f. dog

1. It is very big. It lives in Africa and India. It eats grass, bananas and carrots. It drinks water. It likes milk. It is grey. We can see this animal in the zoo.
2. It is small. It lives in houses and in the forest. It eats corn, bread, apples. It likes cheese. It has a long tail.
3. It is very funny. It lives in Africa and India. It is brown, grey or black. It likes fruit. It jumps in the trees. We can see this animal in the zoo.
4. It is very soft. It lives in the house. It is white, black, red, grey or brown. It can run, jump and climb. It cannot fly. It likes fish, meat and milk.
5. It can be big or small. It can run, jump, swim. It likes meat and bones. It is a good friend.

Занеси твои ответы в таблицу.

1 2 3 4 5

Key: 1. d; 2. b; 3. a; 4. c; 5. f

Вариант 2 (Время выполнения: 5–7 минут)

Прочитай текст и заполни данную ниже таблицу по образцу.

Children must have breakfast, dinner and supper every day. For breakfast you can eat bread and butter, some sausage or eggs and drink some tea or milk. Children don’t like porridge but you must eat it. It is very healthy. For dinner you must have some soup. Then you can eat some fish or meat with potatoes. After dinner you can drink tea, juice or eat some fruit. For supper it is good to have meat or fish with salad or potatoes. Drink tea, juice or milk but don’t drink coffee in the evening! Children like sweets, cakes and ice-cream. But they must eat more fruit. Be healthy! Eat healthy food!

Meals

You can eat the following:

You can drink the following:

Breakfast some tea or milk.
Dinner
Supper

Key:

Meals

You can eat the following:

You can drink the following:

Breakfast

bread and butter, some sausage or eggs, porridge some tea or milk
Dinner some soup, some fish or meat with potatoes, some fruit tea, juice
Supper meat or fish with salad or potatoes tea, juice or milk

Вариант 3 (Время выполнения: 10 минут)

Прочитай текст и выполни задание.

My Friend Masha and Her Family

My name is Olga. I have got friends from Africa, Great Britain and America. But I love my friend from Russia. Her name is Masha. She has a mother, a father, a sister and two brothers.
Her mother is a doctor. Her name is Lisa. She is 32. She is from Russia. She loves her family.
Her father is an engineer. His name is Oleg. He is not from Russia, he is from Great Britain.
Masha and I are pupils. We are 8. We are from Russia. We are friends. We like to play with her cat and her dog. We don’t play with her brothers. Her brothers play computer games. They are Misha and Sasha, they are 10. They want to be engineers. Masha loves her mother and she wants to be a doctor. I want to be a doctor, too. My father, my mother, my grandmother and my aunt are doctors.
How I love my friend Masha!

В каждом задании (1–5) обведи букву (a, b или c), соответствующую выбранному тобой варианту ответа. Заполни таблицу.

1. Olga and Masha are…

a) friends.
b) sisters.
c) friends from Great Britain.

2. …is from Great Britain.

a) Lisa
b) Oleg
c) Masha

3. Olga and Masha want to be…

a) doctors.
b) pupils.
c) engineers.

4. …has got an aunt. Her aunt is a doctor.

a) Lisa
b) Masha
c) Olga

5. Her brothers like to play…

a) with a cat and a dog.
b) computer games.
c) with her dolls.

1 2 3 4 5

Key: 1. a; 2. b; 3. a; 4. c; 5. b

4-й класс

Вариант 1 (Время выполнения: 10–15 минут)

Прочитай текст и выполни задание.

Little Mary

Little Mary is two, but she is not little. She is big. She is not a girl, she is a baby elephant. She is from Africa, but now she is in Great Britain. She is in the zoo, but she is not OK. She loves Africa and she wants to be there with her family in Africa. She is very, very sad.
Mary likes boys and girls. She can see many boys and girls at the zoo. They are not sad. They have got their mothers and fathers, they have got many friends. They run and jump and play. They see that Mary is sad and give her bananas. But Mary does not want bananas…
One day, she sees a pilot.
– Hello, pilot! Can you take me to Africa, please? I want to be with my family. I am very sad. I have no friends in the zoo.
– But the brown bears love you and the yellow giraffes love you and the green crocodiles love you, dear Mary! Don’t be sad! Great Britain is very nice!
– Oh, yes! But I am from Africa and I want to see my family! Please!
– OK.
The pilot takes Mary back to Africa. Is Mary sad now? No, she’s not. She is in Africa. She is with her big elephant family. She likes to play with her brothers and sisters and her friends. She takes bananas and puts them into big boxes. Then the pilot takes them to Great Britain and gives them to all the sad animals in the zoo.

В каждом задании (1-5) обведи букву (a, b или c), соответствующую выбранному тобой варианту ответа. Занеси ответы в таблицу.

1. Little Mary is not …

a) a girl.
b) two.
c) from Africa.

2. Little Mary wants …

a) to be in the zoo.
b) to see her family.
c) to have bananas.

3. Little Mary is in the zoo. She is …

a) with her friends.
b) OK.
c) very sad.

4. One day little Mary sees a … and he takes her…

a) cosmonaut, to Africa
b) pilot, to the zoo
c) pilot, to Africa

5. The … takes bananas to Great Britain.

a) pilot
b) little grey elephant
c) big elephant family

1 2 3 4 5

Key: 1. a; 2. b; 3. c; 4. c; 5. a

Вариант 2 (Время выполнения: 5–7 минут)

Прочитай предложения и составь из них рассказ по плану:

1. Время года,
2. Погода в это время года,
3. Деятельность людей в это время года.

Заполни таблицу.

a – In summer it is warm and hot.
b – Winter is cold and frosty.
c – Autumn comes after summer.
d – Children like spring weather.
e – There are four seasons in a year: winter, spring, summer and autumn.
f – Children can skate, ski, play hockey and throw snowballs.
g – Then spring comes.
h – In autumn children go to school.
i – Children play all day long, swim in the river, go to the forest.
j – After spring comes summer.
k – In spring it is warm and foggy.
l – Autumn weather is usually cool.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Key: 1. е; 2. b; 3. f; 4. g; 5. k; 6. d; 7. j; 8. a; 9. i; 10. c; 11. l; 12. h

Вариант 3 (Время выполнения: 5–7 минут)

Прочитай текст и выполни задание.

– Do you like this dress, Kate?
– Well, Ann, I like the style very much. It is a nice dress but it is very short.
– And what do you think about this red dress?
– I think it is nice but I don’t like the colour.
– What colour do you like?
– My favourite colour is green. Oh, look! What a beautiful summer dress!
– It is just for you! Will you buy it?
– Yes, I like it very much.

В каждом задании (1-5) обведи букву (a, b или c), соответствующую выбранному тобой варианту ответа. Занеси ответы в таблицу.

1. Who is the dialogue between?

a) 2 boys
b) 2 girls
c) mother and daughter

2. What does Kate want to buy?

a) a dress
b) trousers
c) a T-shirt

3. What is Kate’s favourite colour?

a) blue
b) green
c) red

4. What colour doesn’t she like?

a) blue
b) green
c) red

5. What dress does she like?

a) a warm dress
b) a summer dress
c) a fancy dress

1 2 3 4 5

Key: 1. b; 2. a; 3. b; 4. c; 5. b

to be continued

А. В. Рогонова, ,
школа №1351, Москва ;
А. В. Смирнов, ,
школа № 364, Москва ;
Е. Ю. Смирнова