Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №21/2007

Classroom Activities

WHAT DO YOU LIKE TO WEAR?
At the Clothes Shop

Конспект урока по английскому языку для 4-го класса
по учебнику И.Н. Верещагиной, Т.А. Притыкиной.
Английский язык – 3-й год обучения, новая программа
в 2 частях. М: Просвещение, 2002–2004

Дидактические цели:
1. Продолжать обучать построению и разыгрыванию диалогов.
2. Закрепить лексику по изучаемой теме.
3. Развивать умение слушать и понимать английскую речь.
4. Учить грамотно строить высказывания по предложенной теме.
5. Воспитывать умение работать сообща, развивать культуру общения.
Оборудование: магнитофон, аудиозапись, карточки с изображением предметов одежды, карточки для каждой пары учащихся с записью названия одежды, её размером и цветом.

Ход урока

Этап I. Организационный
Методы и формы работы:
словесный метод, фронтальная беседа.
Teacher: Good morning, dear children! I’m glad to see you!
Pupils: Good morning, dear teacher! We’re glad to see you, too!
Teacher: Now let’s begin our lesson. Tell me, please, what date is it today? What day is it today? What’s the weather like? Do you like such weather? What do you usually wear in such weather? What do you wear when it’s cold? ...when it’s winter?

Учащиеся отвечают на вопросы.

Teacher: As you see today we’ll continue to talk about clothes and role-play the dialogues “At the Clothes Shop”.

Этап II. Проверка домашнего задания и актуализация знаний, полученных на прошлых уроках.
Методы и формы работы:
словесный метод, фронтальная беседа, работа в парах, игровой метод, наглядный метод.
1. Отработка лексических навыков:
Teacher: Now let’s repeat the names of clothes. Look at these pictures and say: what’s this or what are these?

Учащиеся называют предметы одежды, изображенные на карточках. Данные названия было задано подготовить дома к словарному диктанту и повторить устно. Учитель размещает карточки на доске.

Teacher: Well done. What other names of clothes do you know?
Pupils: Boots, coat, tights, hat, jeans, gloves, scarf, socks and etc.
Teacher: Let’s play the game “Describe your classmates”. Who can tell us the rules of this game?
Pupil 1: Two pupils (a boy and a girl) come to the front of the class. They look at each other for thirty seconds, then stand back to back. Ask each one, in turn, three questions about clothes. The winner is the one who remembers the most.

Игра повторяется 4 – 5 раз.

Teacher: Please, write down, the names of the clothes pictured on the blackboard. Who wants to begin?

Учащиеся по одному выходят к доске и записывают названия одежды, изображённой на карточках.

Teacher: Thank you very much! Now let’s write a word dictation:
My mother bought me a new cap.
I have got a nice dress.
At school the boys wear trousers, a jacket, a shirt and shoes.
In winter we wear mittens and sweaters.
My sister doesn’t like skirts and T-shirts.

2. Физкультминутка

3. Обучение диалогической речи
Teacher: At home you read and learnt by heart the dialogue “At the Shop”. Let’s remember the phrases from this dialogue. Tell me, please, how will you say in English: Мне бы хотелось...
Pupil 1: I’d like...
Teacher: Какой цвет вы бы хотели?
Pupil 2: What colour would you like?
Teacher: Какой вам размер?
Pupil 3: What size do you want?
Teacher: Могу я примерить ...?
Pupil 4: Can I try... on?
Teacher: Это хорошо подходит к...
Pupil 5: It goes well with...
Teacher: Вам очень это идет.
Pupil 6: It suits you well.
Teacher: You have cards with notes telling what you must buy (у каждой пары учащихся карточки с названием одежды, размером и цветом). Please, read these words and role-play the dialogues.

Учащиеся у доски разыгрывают диалоги с выученными дома фразами.

Этап III. Изучение нового материала и его первичное закрепление
Методы и формы работы:
словесный метод, работа в парах, индивидуальная работа, использование аудиозаписи
Ознакомление с новыми фразами
Teacher: We are at the shop again. But now we must exchange what we bought. How can we do this? Let’s listen to the dialogue. There will be new phrases there. Look at the blackboard and try to translate them: Could I change ...?
Pupil 1: Могу я поменять ...?
Teacher: What’s wrong with it?
Pupil 2: Чем вас это не устраивает?
Teacher: It’s the wrong size.
Pupil 3: Размер не подходит.
Teacher: The right size.
Pupil 4: Подходящий размер.
Teacher: Repeat these phrases after me (учащиеся проговаривают фразы за учителем, отрабатывая правильное произношение). Read these phrases again and translate them (идёт проверка усвоения новых фраз). Listen to the dialogue and understand what Mrs. Smith wanted to exchange and why. (Учащиеся слушают запись диалога №6, стр. 68 в учебнике) Did you understand the dialogue? Answer my questions:
What did Mrs. Smith want to exchange?
Whom did she buy the sweater for?
What was wrong with the sweater?
Could she exchange the sweater?
Now, pupils, open your text-books at page 68, exercise 6. Let’s read this dialogue again (идёт отработка чтения по ролям). Imagine that you are in the same situation as Mrs. Smith. So, try to role-play this dialogue. Work in pairs, please. (желающие разыгрывают диалог у доски)

Этап IV. Подведение итогов урока. Домашнее задание
Методы и формы работы:
словесный метод
Teacher: You are excellent children! Good pupils! Tell me, please, what new words and phrases did you learn at our lesson? At home you must revise them. Write down your homework. Now the lesson is over, you may go. Good-bye!

Наталья Владимировна Строкина,
Школа № 2006, ЮЗАО г. Москвы