Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №3/2007

METHODS OF TEACHING

Writing Poems а la...

В течение ряда лет в лингвистической гимназии № 23 г. Владимира преподаётся интегрированный курс «История и литература Англии и США». Основные задачи данного курса – 1) внести вклад в формирование целостного мировоззрения учащихся на основе осознания исторической обусловленности литературного процесса; 2) помочь им установить причинно-следственную связь между историческими событиями и развитием литературы, а также осознать роль литературы в гражданской жизни общества; 3) дать учащимся представление об основных исторических событиях, эпохе, в которой жил и работал тот или иной писатель, познакомить их с основными жанрами и произведениями.

Изучение истории и литература Англии и США даёт возможность воспитать у учащихся уважение и любовь к гуманитарным наукам, развить их лингвострановедческую компетенцию, показать взаимозависимость развития национальной и межнациональной истории и литературы, помочь учащимся развить свое понимание прошлого. Используя различные методики и технологии при прохождении тем, учитель предоставляет учащимся возможность приобрести навыки поисковой и проектной работы, самостоятельной работы с книгой, умение вести диалоги, беседы, дискуссии. Большое внимание уделяется выполнению креативных заданий, способствующих развитию творческих способностей учащихся (e.g. creating an ideal society, writing in another genre, etc.)

Одним из самых любимых видов работы (по мнению учащихся) в рамках данного курса является работа над проектом Writing Poems a‘la Emily Dickinson. Работа над проектом способствует формированию у учащихся ценностного отношения к мировой культуре, развитию чувства языка и навыков стихосложения. Данный проект обычно выполняется в течение двух – трёх уроков при прохождении темы Transcendental Literature.

Т.В. Семенова, М.В. Семенова,
Лингвистическая гимназия № 23, Владимир

e-mail: painteddesert@rambler.ru

Статья опубликована при поддержке Группы компаний Голд-Медиа. Ищите современное оборудование для презентаций и выставок? Обратитесь в Голд-Медиа, выбирете необходимое вам оборудование, будь то мобильная витрина, стенд, флагшток или буклеты. В Голд-Медиа это все изготовят, соберут и доставят в указанный срок по указанному адресу. Посетите официальный сайт компании www.G-MG.ru/ и ознакомьтесь с каталогом предоставляемых товаров и услуг.


Activity 1. Learning about Transcendental Literature

Students learn about creative work of the most prominent representatives of Transcendental Literature such as Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, Emily Dickinson (they read the biographies of the writers, their spiritual vision, best poems).

Activity 2. Preparatory Reading and Discussion

Students read Emily Dickinson’s poem “Fame”.

Fame

Fame is a bee.
It has a song –
It has a sting –
Oh, too, it has a wing.

Before the reading, the teacher may discuss with the students such concepts as

Figurative language
Symbolism
Abstract nouns

After reading the poem the teacher may ask the following questions:

1. What do you think Emily Dickinson is trying to say to her readers?
2. How would you interpret Fame’s “song”, “sting”, “wing”?

Possible answers:

1. Emily Dickinson wants to show the duality of fame.

2.

a) “song” – when people are famous their souls sing, …they are happy, …compliments sound like sweet music to them;
b) “sting” – fame is very poisonous, the character of famous people worsens;
c) “wing” – fame is not permanent, but flies away.

Activity 3. Brainstorming

The teacher tells the students that they will write poems in the same format as Dickinson’s “Fame”. Students brainstorm nouns for abstract concepts such as anger, imagination, power, love, life, wealth, etc. The teacher records their suggestions on the blackboard.The teacher asks the students to choose one noun
on the blackboard and make a list of words and phrases that describe it.
(Possible answers: anger – destructive, raging, unlimited, etc.)
The teacher asks the students to select an animal, a plant or some other notion from the world of nature that possesses the same qualities as a noun with an abstract concept.
(Possible answers: tiger – a fast runner, fierce, having sharp claws, etc.)
Students write down these qualities or attributes on two separate lists.

Activity 4. Writing а la Emily Dickinson

Students must decide which of the possible comparisons between the abstract concept and the concept from the world of nature will make the best poem, and which comparison might be the best for the last line which, like Dickinson’s makes the reader stop and think. In writing their poems, the students follow the format below: (They may use is or another verb for has)

________________ is a ________________
It has a ______________________________________
It has a ______________________________________
Oh, too, it has _________________________________

Students are encouraged to illustrate their poems.

(Работы учащихся см. в Приложении.)

Activity 5. Presentation and Evaluation

Students make presentations of their poems. They may organize a classroom exhibition of poems and/or choose the most impressive poems from their viewpoint.
Finally students evaluate their participation in the project. They may also express their suggestions about other projects they would like to do while learning “History and Literature of Great Britain and the USA”

Possible questions for evaluation:

1. Was participation in the project interesting for you? Why/why not?
2. Did you experience any difficulties while doing it?
3. What changes might be introduced into the project from your point of view?

В заключении хотелось бы отметить, что успех данного проекта вдохновил учителей и учащихся на создание проекта Writing songs а la... и разработку проекта Writing Tales а la...

Примечание. Данный вид работы может использоваться не только на уроках литературы США, но и на уроках английского языка, например при прохождении такой темы как Friendship, а так же при проведении внеклассных мероприятий, посвящённых дню Святого Валентина (учащимся можно предложить написать стихотворение на тему Love)

Список использованной литературы:

1. Володина М.Е., Семенова М.В., Семенова Т.В. Программа интегрированного курса «История и Литература Англии и США». Владимир 2003 г.

2. Bright Ideas. A Teacher’s Resource Manual. Office of EL Programs. Washington D.C. 1998

3. Outline of American Literature. US Information Agency. 1994

4. Poems of Emily Dickinson. The Belknap Press of Harvard University Press. 1955

Приложение

Students’ Poems

LOVE

Love is snow.
It comes suddenly    
It is bright and shiny    
Oh, too, it can melt.

Anna Sladkova

* * *

Love is a brook.
It may be deep    
It may be shallow    
Oh, too, it may be underground.

Yulia Egorova

* * *

Love is a flame.
It can warm
It can fade
Oh, too, it can burn.

Kseniya Golovkina

* * *

Love is a flower.
It has fresh leaves
It has colored petals
Oh, too, it may be eaten.

Dasha Kachanova

FURY

Fury is a hurricane.
It is strong
It is sudden
Oh, too, it is blind.

Masha Titova

FRIENDSHIP

Friendship is a dog.
It has fidelity
It has teeth
Oh, too, it has fleas.

Kira Grigoryeva

LIFE

Life is a zebra.
It has white stripes
It has black stripes
Oh, too, it can pass very quickly.

Yulia Lezova

DREAM

Dream is a star.
It shines brightly
It is so far
Oh, too, it lights your way in the darkness.

Masha Starostina

HAPPINESS

Happiness is a butterfly.
It has bright wings
It’s very light
Oh, too, it can fly up into the sky.

Polina Lyuzina

* * *

Happiness is an icicle.
It has many patches of sun.
It is very fragile
Oh, too, it has a short life.

Kseniya Rudosvetlova

* * *

Happiness is a mist.
It is everywhere
It is around us
Oh, too, we can’t catch it.

Dasha Kachanova

* * *

Happiness is a bird
It has light wings
It sings wonderful songs
Oh, too, you can’t keep it in a cage.

Svetlana Savelyeva