Главная страница «Первого сентября»Главная страница журнала «Английский язык»Содержание №24/2004

PROJECT

 

Экология в широком смысле слова

План открытого урока английского языка на московском конкурсе “Учитель года” 2001

Задача учащихся: Создать свою “Азбуку экологии”.

Основной метод: Проектная технология.

Цели:

a) практическая – микропроект по соданию “Пирамиды экологической грамотности”;
б) лингвистическая – введение идиом широкого спектра употребления;
в) психологическая – радость совместного труда, ситуация успеха,
г) развивающая – расширение понятия экологии;
д) социо-культурная – развитие образного мышления, эрудиции;
е) педагогическая – воспитание правильного экологического поведения.

Учащиеся: 10 класс, гимназический уровень.

Время: 25 минут.

Основные этапы урока

1. Постановка задач и объяснение темы.
2. Введение языкового материала – идиом.
3. Краткое знакомство (или повторение) с проектной технологией и с принципами работы в команде.
4. Формирование трёх команд.
5. Сплочение команд и поуровневая тренировка понятия “Азбука экологии”.
6. Разминка – проверка уровня владения темой: слово, предложение, связное высказывание.
7. Выполнение задачи проекта – каждая команда составляет 3 главных правила экологии в широком смысле слова, записывает их на будущих гранях пирамиды (символ вечности, совершенства, единства, т.д.).
8. Обсуждение произведений команд, оценка и выбор победителей А, В, С.
9. Размещение граней – победителей на пирамиде.
10. Итог урока и перспективы (вместо домашнего задания).

К данному плану прилагаются материалы на английском языке:

title, motto, definition of project, definition of ecology, criteria, examples of “The ABC of ecology”, quotations which can be used for the purpose, list of idioms and grammar structures recommended.

GRAMMAR RECOMMENDED

should/not
must/not
ought/not/to
may/not
can/–not
do/don’t
If... do/not... will/not...
Unless...do...will not...
If... did/were/not/... would/not...
If...had/not /done.../would/not/ have done...
Let us...
May...

It is necessary/important/urgent... for smb to.../...that smb do smth. etc.

Idioms to Be Used:

an angel of mercy a person who comes in time to help
to upset the apple cart to obstruct progress
apple pie order neat and tidy
to turn a blind eye to to pretend not to see
to be in the same boat to share the problems
to rock the boat to endanger common safety; to challenge conventions
to strike a blow for to do smth important to help
at all costs not to spare effort
to open smb’s eyes to smth to make smb see or understand
to sit on the fence remain neutral, unconcerned
to have a heart to show pity and kindness
to make a mess of things to ruin or disorganize
to face the music to carry full responsibility, to save the situation
a matter of life and death smth of great importance
while there is life there is hope don’t despair, you can improve it
to see light in the end of the tunnel to have hope for the better
to sound an alarm bell to call to urgent action
Ecology (in a broad sense) is the study of how living things interact with each other and their environment.

Our motto of today:

We are here to help one another along life’s journey.

Project: The ABC’s of Ecology

1. Project work is mutual undertaking.

A. The ABC (= key rules) of team work:

Act, Build, Cooperate!

or

Activity;
Breakthrough;
Collaboration;

or

Aim High;
Be Together;
Create Things;

B. Criteria, or the ABC of success:

– ideas (content);
– wording (form – vocabulary, grammar);
– presentation (emotions, phonetics, graphics).

2. A few examples of using quotations of famous men of letters as elements of “The ABC’s of...”

A. “Our remedies oft in ourselves do lie which we ascribe to heaven.”

(W. Shakespeare. All’s Well That Ends Well)

B. “What if this present were the world’s last night?”

(J. Donne. Holy Sonnets)

C. “Get place and wealth, if possible, with grace.”

(A. Pope. Imitations of Horace)

A. “I love not Man the less, but Nature more”

(G.G. Byron. Childe Harold’s Pilgrimage)

B. “Nature pardons no errors”.

(R.W. Emerson. Essays

C. “Intelligence is the great polluter.”

(C. Simak. Shakespeare’s Planet)

A. “No man is an island entire of itself, but a part of the continent... Any man’s death diminishes me, because I am involved in Mankind; and therefore never send to know for whom the bell tolls; it tolls for thee.”

(J. Donne. Meditation 17)

B. “We are wealthy and wasteful, but this can’t go on.”

(M. Pyke. Sayings on the Week)

C. “We must love one another or die.”

(W.H. Auden. September 1, 1939)

Н.С. Микунис,
школа № 1208, Москва